Selasa, 27 November 2012

BA IMAMAN





Oleh:Andi Nurdin.SH.
Praktisi Hukum dan Pengamat Sosial Budaya

   Jar urang sembahyang ba imaman itu bagus aja. Tapi kalo sudah masalah nang pandapat pang lah,kadang kala kada lagi parlu ba imaman. Kadang kala mun di desa beda jua lawan di kota. Kalo di kota pang lah banyak perbedaan itu biasa aja.Agama sudah beda,kena lain lagi partai jua berbeda.Hidup sehari hari aja kada beda pulang. Ada yang maojek,ada jua nang jadi wartawan,ada jua nang manyupir. Kadang tulak pagi, bulik malam,mantuha kada tahu apa gawiannya.panting kaluarga ada nafkahnya.

   Jar urang jua ada kalanya sistem “imamah” jua pulang ada baiknya untuk budaya budaya tertentu. Itu ngarannya hanya masalah sistem dan kepemimpinan aja. Nang panting kada dipaksakan untuk nang mengikutinya.Kaya partai politik nang menjamur di negara kita ini.Lawas lawas urang banyak paham jua artinang politik dan yang konstituennya.

   Kalo dari segi pidana KUHP,jangan sampai mamukul atau membakar rumah urang ,itu aja yang dijaga. Lihati aja kalo sembahyang ba imaman, setiap makmum boleh aja mengganti kalo Imamnya batal.Jadi makmum yang tepat dibelakangnya nang mengganti. Kaitu kalo! Jangan kalo Imamnya batal,makmum berjanji akan buang angin lebih keras lagi,karena urang yang fanatik jar,pada imam,Itu salah tafsir ngarannya.

   Jar urang boleh aja kalo, urang desa mamakai sistem kota. Apa mun internet sudah malanda desa.Jadi kadada bedanya kota wan desa. Di belahan dunia sekarang ini aja,Israel jar negerinya halus aja.Tapi anak emas Amerika Serikat. Padahal tanah urang Palestina yang dirampas,maka banyak jua pang kabarnya di banua pinanya masalah tanah aja,kadangkala rakyatnya kalah tarus jar lawan perusahaan asing.

   Inya Ba imaman pang lawan sesama nenek moyang atau datu datunya. Maka Amerika Serikat itu,banyak jua pang lagi kawan kawannya,Perancis,Inggeris,Belanda.Kayanya buhannya itu ba Imaman. Cuma Ba Imaman dalam hal “Materialistik”alias di dalam mencari kekayaan bersama. Mun kaitu akhirnya negeri negeri halus,kalah tarus.Maka kadada “sistem Imamnya”. Bagus aja Ba Imaman itu.Kaya sembahyang jua.Negeri kita ini gin kayanya,Ba imaman juga,tapi mudahan kada dalam hal masalah “Korupsi”. Atau kalo pemerintah kayanya Ba Imaman jua,tentara Ba Imaman jua,Polisi Ba Imaman jua. Jadi ba Imaman itu baik aja,kalo di ambil baiknya.

   Jar urang, urang di Madura sana,banyak jua nang guring di stadion ulahraga Khabarnya jar terjadi tawuran sesama penduduk,hanya ribut masalah kata “Imamah”.Pemerintah kayanya kada mau ambil tahu di dalam menyelesaikan masalah itu. Fanatik buta ada jua rupanya di sana.Mun kaitu baik pindahan ke Amerika ja sudah.Bebas aja berpendapat,atau beda tafsiran masalah amal hidup.

   Heran jua di dalam menafsirkan “Imamah”aja sampai ada nang rakyat saurang guring di GOR. Rumahnya jar di bakar,urangnya dipukuli.Padahal kadatahu salahnya apa. Mun beda pendapat biasa aja mastinya.Lain kalo beda pendapatan. Beda pendapatan artinya beda penghasilan. Kalo ditiring tiring,kemana arahnya lah?Ke Israel  kah atau ke Iran? Jar Israel itu memang anak emas AS.Tapi banyak jua urang kayanya jar yang pina suka lawan urang Indonesia ini. 

   Kalo kita di Banua ini,pokonya hak beragama ada pada diri masing masing. Bahkan hak menjadi Ulama pun bulih jua.Karena pada dasarnya Ulama itu manusia jua. Cuma manusia nang baik.Siapa nang kada hakun. Mun di Indonesia ini bahasa Arab kada beda jauh lawan bahasa Indonesia, Ulama itu artinya Cendekiawan atau Ilmuwan. Kanapa pang pina ngalih banar meartikan Ulama?

   Mun handak jua mengadili Mazhab,buat aja pengadilan Islam Internasional.Jangan sok jago hukum Islam.Mun kaitu hebat Imam Khomeini,mengadili Salman Rusydi. Jelas hukumnya.Mun ini handak mengadili Mazhab urang,jelas kada kawa.Realitanya aja kada jelas lagi apa nang disumbangkan untuk Pembangunan Nasional?Paling paling kawa mengadili “personnya” atau oknumnya,dari satu masalah.Tetapi kalo handak mengadili mazhab jelas,kada kawa. Fanatik buta itu ngarannya.

   Mun zaman sekarang ini,jelas banar akal pikiran bafungsi.jadi kalo kada masuk di akal,jelas kada diterima urang banyak. Baingat ingat sedikit awan nang lain, di dunia ini banyak urang lain nang pintar. Mun kada percaya lawan Imam Mahdi kadada jua yang mamaksa. Tapi artinya kada percaya ada umat Islam, yang baisi Imam, di mana Imamnya itu memang benar benar di ikuti dunia. Minimal nang sa Iman.

   Jadi mun malihat dua negara nang itu, Israel wan Iran. Tentukan aja saurang ke mana pian mamilihnya? Aku mun kaya Gajah Mada ada lagi sekarang ini aku kada satuju. Gajah mada nang itu zaman bahari,zaman Hayam Wuruk. Zaman pa ayaman. Kalo nang itu,maka jangan di bawai diaku ini ka zaman Gajah mada atau Hayam Wuruk.Karena syurga nang itu ada di depan sana, di zaman nang akan datang. Zaman nang samua orang harus bersatu menghadapi musuhnya bersama sama. Jangan Gajah mada lagi nang jadi “komandannya”.

   Memang harus jua pang dibedakan antara budaya wan arti Iman dan Islam di dalam arti yang sebujurnya. Yang jelas Tuhan sudah anugerahi semua manusia ini dengan akal pikiran. Tahulah pian,jika disyurga itu semua manusia pintar pintar. Jadi kadada lagi nang bapaksaan di dalam keyakinannya. Mun bapaksaan wan bapadah ulama hebat,kada main lagi di zaman ini.

   Mun ada jua kakawanan nang guring di GOR,bilang talalu banar pemerintahnya. Berkolusi pulang lawan Pengadilan wan aparat Keamanan. Jadi apa ada nang ngarannya “Peradilan sesat?” Mun mengadili Mazhab, pengadilan negeri jadi lucu.Kalo Mahkamah hukum Internasional Islam,boleh jua mun ada. Yang sesat  itu Mazhabnya kah atau urangnya kah? Harus jelas di dalam berita berita. Jangan memancing iwak di air karuh lah? New York aja sudah hancur terkena badai Sandy, apalagi yang harus dibanggakan lawan New York? Jadi anu ai kalo masalah”Bom Bali” itu kira kira ada apalah? Banyak nang narkoba kali!!! Atau muak sudah lawan nang sok sok syurga dunia. Kada di bom gin rusak saurang pinanya.

   Sekarang ini dunia sudah “one man one vote”.Artinya wal ai jangan paksa aku untuk mengakuimu,jika pikiranku sedang galau. Bahkan dunia pun kada kawa lagi dipengaruhi oleh pendapat pendapat nang kada masuk akal. Pengadilan negeri mengadili mazhab atau pengadilan nang kada jelas juntrungannya mengadili mazhab, apa kabar? Kejadiannya mulai bamunculan .Mastinya ada Undang undangnya mun mengadili mazhab urang lain. Kasihan anak cucu nang kada tahu kesah umpat mananggung dosanya. Tahulah anda perjuangan cucu nabi Muhammad SAW? Kaya apa kesahnya? Percaya kah pian lawan Imam Mahdi? Jadi tolonglah jangan talalu lalu di dalam mengadili urang lain?
   Mun salah satu suku pian itu memang kada kawa di atur jangan pulang urang lain nang jadi sasarannya. Kita yakin,karena kita punya akal dan pikiran.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar